
Rad na prekookeanskim brodovima kao fotograf
Kada se spremate za rad na prekookeanskim brodovima kao fotograf na brodu, izuzetno je važno da se što više i bolje informišete o kompaniji za koju ćete da radite. Biti dobar fotograf, više je nego samo savladati svoj fotoaparat ili posedovati najnoviju i najskuplju opremu za kameru – reč je o svojstvenim osobinama koje vam omogućavaju da lepotu vidite na najneočekivanijim mestima i uhvatite je na fotografiji.
Pa, šta čini dobrog fotografa?
Zavisi u kojoj se fotografskoj niši nalazite. Svaka niša zahteva različite poželjne kvalitete – fotografi kućnih ljubimaca moraju znati kako pravilno da komuniciraju i povežu se sa životinjama; sportski fotografi moraju biti brzi, jaki i spretni da bi postigli najbolje snimke i tako dalje.
5 poželjnih osobina koje bi trebao da ima svaki dobar fotograf:
- Strpljenje i fleksibilnost
- Kreativnost i mašta
- Oko za detalje
- Strast
- Znati povezati se i komunicirati sa ljudima
„Ukoliko ne izgradiš svoje snove, neko drugi će te zaposliti kako bi mu ti pomogao da on izgradi svoje.“

Kako da izaberem dobru kompaniju za rad na prekookeanskim brodovima?
Razlike u platama su zaista različite od broda do broda. Na nekom brodu ćete kao fotograf dobiti 1200$, dok na nekom drugom brodu pod istom pozicijom 3000 $ s tim sto je teže napredovati na brodovima gde je veća plata. Različite kompanije različite mogućnosti zarade pružaju, što se odnosi na početne plate i plus bonuse koji se dele po jednom kruzu, a bonusi znaju da variraju od 50 do 250 $ po kruzu (bonus može biti ako prodate frejmove za slike, fotoaparate, canvase i slično).
- Može se desiti da ćete i više raditi na brodovima gde je manja plata. Dobro se informišite! Dobro!
- Za kruz “Image’’ se priča da je najgori za fotografe, ali da se i najlakše i najbrže odlazi na njega. Carnival je dosta bolji dok je Princess kažu, najbolji.
- Ako radite za Princess, dobićete njihovu opremu za korišćenje, besplatno, i početna plata će vam biti oko 1200$ i odmah ćete biti staff, što ima svoje prednosti i + dobićete procenat od prodaje slika i dvd-a.
- Ako radite za kompaniju Image, plata vam je početna 700$, a tek onda naknadno dolazite do plate od 1200$. I na Image-u ste staff, dok na Carnivalu spadate u crew, dobijate 1000$ prva 3 meseca, a tek onda 1200$ plus 50-100$ bonusa svaki mesec.
Koliki su mi troškovi za rad na prekookeanskim brodovima?
Troškovi agencije i troškovi avionske karte. U nekim kompanijama moraćete da platite povratnu kartu što može da iznosi i do 1000 eura, a u nekim kompanijama, ne. Informišite se!
U troškove mogu da spadaju troškovi foto opreme (700$-1300$). Na nekim kompanijama morate da kupite fotoaparat (i uglavnom je reč o Nikon D300 ili Canon 60 D pa i Olympus, a u kompaniji će vam možda dati neki ekstra objektiv. Ove troškove vam kompanija odbija od prve plate. A možda će vam kompanija dozvoliti da koristite svoj aparat ako imate Nikon DSLRDok. Možda. Troškovi uniforme (uniforma za gangvej, uniforma za casual night i uniforma za formal night). Oko 200$ su vam troškovi opreme. Te troškove vam kompanija odbija od prve plate.
Šta trening obuhvata?
Sam trening obuhvata detaljno upoznavanje sa načinom fotografisanja, obradom i izradom fotografija, kao i korišćenje, odnosno rukovanje kiosk sistemom na brodu (aparatom za izradu fotografija). Kandidati prolaze kroz situacije slične onima koje će očekivati na brodu (fotografisanje u restoranu, gangway-u, fotografisanje porodica, parova i slično). Usput će vas obučiti i kako da priđete nekom za stolom, odnosno krenete u konverzaciju najpre, a onda i u fotografisanje.
Ova vrsta fotografije se nauči veoma brzo, ali je izuzetno bitno da znate da radite sa ljudima i da se smejete, pokažete liderski potencijal. Veliku ulogu kada se odlučite za rad na prekookeanskim brodovima igra to da ste dobar trgovac i da imate osmeh, dakle da se smeškate (pa makar i lažno, važno je samo osmeh da se vidi) i da ste ljubazni. I naravno, da ste pozitivni, uprkos tome što će vas putnici (namerno ili nenamerno uvrediti ponekad i biti neprijatni prema vama). Vodite se zlatnim rečima ruskog književnika Dostojevskog koji kaže: „Ne može čoveka svako uvrediti“ i samo napred ka ispunjenju svoje misije.

Šta fotografišeš uz rad na prekookeanskim brodovima?
Budite spremni da radite pod pritskom, jer za Formal night fotografije svi dolaze skockani i svi žele da se slikaju i zabeleže tu noć na brodu. Stoga, linije putnika znaju da budu i po 20 metara dugačke.A uvek može da se desi da je neko već popio dosta, pa ne možete da ga namestite za poziranje i slično.
- Gangway fotografije
Podrazumevaju fotografisanje putnika koji izlaze sa broda da idu na plažu, u shoping, ili neku ekskurziju i slično. Ovde možete da zaboravite postavljanje rasvete i drugih setup-a. Koristite samo aparat i blic. Ako ste u nekoj karipskoj luci, pripremite se psihički na višečasovno stajanje na jakom suncu. Da bi više fotografija napravili, često se koriste i šlaufi za spasavanje na kome piše ime broda, pa se putnici slikaju pored.
- Kostim fotografije
Donose najviše novca kada je rad na prekookeanskim brodovima u pitanju. To se dešava uglavnom na gangway-ima. Dok jedni fotografi oblače kostime poput delfina, kornjače ili žabe i sl., drugi fotografi ih fotografišu sa putnicima. Obično je potrebno napraviti oko 600 fotografija da biste napustili gangway, ali to nije slučaj na svim kompanijama.
Ne zaboravite da to zna da bude jako težak posao, jer nekad vam brod pristigne u luku u 7 ujutru, a vi ste već na gangveju i treba da budete spremni da smarate ljude koji su tek možda tek ustali da se fotografišu koji su verovatno i nervozni i nisu raspoloženi za jutarnje slikanje dok vi na +40 stojite u nekom plišanom kostimu žabe, dok vas karipsko sunce dodatno prži. Kostim je na nekim kruzerima opis posla, dok na nekim kruzerima kostime oblače muzičari ukoliko hoće da zarade dodatnu lovu.
- Slikanje sa pozadinama
Stari gosti odlaze, novi dolaze. Imate raznih pozadina, poput plaže i zalaska sunca, fensi prozora, titanik stepenica i slično. Tu se naoružajte dobrim pojasom za ledja jer čitava oprema zna da bude jako teška. U opremu spadaju kišobrani, stolice,softboksi i čitava rasveta, nosači pozadina, stolice i sva ostala potrebna prateća oprema koju vi morate da donesete i prevučete do mesta na brodu na kom ćete fotografisati.
- Rad u galeriji
Nije ništa manje lak. Kada brod nije u luci, galerija nastupa i prodaja fotografija može da počne. Tu opet nastupate vi i vaša moć prodaje. Prodajete fotografije, pomažete gostima da nađu svoje fotografije, odštampane fotografije stavljate na zidove i slično. Ukoliko imate viška vremena, što je redak slučaj za rad na prekookeanskim brodovima, možete uvek da skoknete do laboratorije i pomognete AMP-u. Neki više vole da rade u laboratoriji nego u galeriji, ali i razlog je jasan. U galeriji morate da se cimate sa gostima hteli – ne hteli.
- Posebni dogadjaji
Mislimo na neku žurku koja može da se isfotka. Mislimo na neku svadbu gde imaš zaradu uvek, bez obzira da li si slobodan pa si pristao na fotografisanje ili si vanredno uključen. Dešava se da se mnogi putnici, ali i posada odluče da svoje sudbonosno “DA” izgovore baš na kruzu sa svojim kolegama i stečenim prijateljima.Neki putnici dolaze baš sa namerom da bi se “uzeli” na brodu, uslikali na nekoj egzotičnoj destinaciji i tako ujedno obavili i venčanje i medeni mesec, što uopšte ne zvuči loše.
- Rail fotografisanje
Rail je ustvari poput ograde broda, otprilike, dužine metar-dva i na njoj je zakačena zastava upravo tog mesta u kojem ste. Onda se dereš i vičeš na goste i opet ih smaraš da se fotkaju tu.

Rad na prekookeanskim brodovima je pre svega rad sa gostima
I za kraj, ne zaboravimo da posao fotografa na brodu nije nimalo lak. Morate da se nosite i sa bezobraznim, drskim i neobrazovanim putnicima koji misle da su najpametniji i da imaju sva prava sveta. Budite vrlo oprezni jer baš takvi putnici zarad samo jednog besplatnog kruza mogu da vam naprave problem i da budete izbačeni sa broda i ne samo to, možda i da imate i pravnih posledica što vam zaista nije potrebno, posebno ne kada radite na brodu i kada ste u stranoj državi. Kompanija će uvek stati iza gosta i gledati da njemu ugodi. Rejting kompanije će biti važniji od vas, jer putnik je taj koji je centar svega, jer on plaća, i ako je nezadovoljan, on je taj zbog koga rejting kompanije može da opadne. Ako je gost nezadovoljan, podeliće to sa celim svetom, svojim prijateljima, kolegama, na internetu.
Gost je spreman skoro na sve zarad besplatnog kruza
Koliko je gost spreman na sve zarad besplatnog kruza ili bilo čega “džabe” govori i jedna priča. Ne znamo da li je tačna ili ne, ali je izuzetno poučna i kaže ovako: ”Raspitivala se jedna putnica na kruzu gde posada spava? Devojka iz posade joj u šali odgovori, da helikopteri noću dolaze na brod i odvoze umornu posadu sa broda, a dovode odmornu posadu. I putnica, verovali ili ne, ode da se žali staff kapetanu da ne može da spava noću od buke helikoptera.” Ovo je samo malo upozorenje da se pripremite da budete jako tolerantni, psihički spremni i spremni da diplomatski odreagujete na sve izazove.
Posao fotografa na brodu nije lak i zna da bude vrlo stresan. Radite na sebi. Ojačajte sebe ukoliko se spremate za poziciju fotografa. Pogledajte putem ovog linka kako se dodatno pripremiti za posao na kruzeru. Ne zaboravite da ćete raditi i preko 12 sati, da ćete imati situacije gde ćete psihički pucati, jer će vas svi gosti nervirati, a pored njih i šef koji će vam sedeti nad glavom što niste napravili dovoljno fotografija prethodnog kruza. Bićete preumorni, a isporuka novih aparata i teških albuma čeka da se prenese u storidž. Spremite se! Psihički I fizički! Non stop ste na nogama, skoro da nemate odmora, tako da – budite spremni! I ne zaboravite i one lepše strane kada se sagleda rad na prekookeanskim brodovima.
Pored toga što radiš, tako reći bez stajanja, vidiš države i zemlje koje bi teško video da nisi otišao da radiš na brodu kao fotograf. Upoznaš divne ljude, zaradiš novac. Ukoliko si snalažljiv i dobar trgovac, komunikativan i znaš sa ljudima, onda ćeš brže napedovati i veći novac uzimati. Ukoliko se ne pronalaziš na poziciji fotografa, pogledaj ovde i druge pozicije koje se nude na brodu.
Ukoliko vam je tekst koji ste pročitali zanimljiv i poticajan, zapratite nas na Instagramu i FB stranici i podelite sadržaj sa prijateljima. Posebno prijateljima koji su fotografi i koji razmišlaju o odlasku na brod. Hvala vam puno! Hvala vam što nas pratite!
Knjigu u kojoj ćete detaljnije saznati o svim pozicijama, svim destinacijama, o noćnom životu i druženju na kruzeru, možete poručiti pozivom na broj + 381 (67) 700 2806 ili putem ovog linka. Hvala!

Zaplovimo zajedno!
Alen
haha „Gost je spreman sve zarad jednog kruza“ – oplakao sam, bukvalno! hahaha Prica je vrh!
siteadmin
😀 😀 😀 I mi smo sa tobom, opet hahaha
Katarina
Ja sam cula slicnu pricu, kada je putnik pitao: „Spava li posada na brodu?“
Uljudan odgovor je bio: Da, oni imaju konake na donjim palubama broda. 😀 😀 😀
siteadmin
Ja bi rekla, Katarina: „Ne, oni se zapravo svake večeri vraćaju u podmornicu na zemlju. Prilično je skupo, ali koji drugi izbor imaju? 😀 😀 😀
Katarina
hahaha Sjajno!!! 😀 😀 😀
Helena
Da li ste culi ovo.. 😀
„Izvinite, mogu li me ovi liftovi odvesti do zadnjeg dela broda?“
Uljudan odgovor: „Noviji brodovi za krstarenje su futuristički, ali ne toliko futuristički ili pak moderni“ 😀 😀 😀
Zapravo razmišljam: Lift potiče od reči „podići“. Podignuti znači podići ili podići nešto. Dakle, ne, osim ako ste već na zadnjem delu broda. 😀 😀 😀
siteadmin
ahahaha Pa bravo Helen! 😀 😀 😀
siteadmin
Evo jos jedna i od nas
Pita putnik na brodu: „Da li dozvoljavaju skijanje na vodi sa zadnjeg dela broda?“
Uljudan odgovor: Čak i da brod ide dovoljno brzo, da bi skijali na vodi, ne bismo mogli da se okrenemo i vratimo po vas, ukoliko bi pali.
A zapravo razmišljamo: Oh da, želimo skijanje na vodi sa zadnjeg dela broda! 😀 😀 😀
Helena
ha ha ha 😀 😀 😀